社会的に影響を及ぼしうる科学技術関連情報の社会への伝達に関与する人材の育成に関する一考察

要旨

社会の広い範囲に及ぶリスクが、次々と認識されるようになってきている。その多くは、関連する科学技術について、一定 以上の知識がないと理解しにくい。一方、対策には多額の費用が掛かり、また、長期間に渡って市民生活に大きな影響を与える可能性 があるため、市民がそれぞれの問題を理解し、政策判断をする必要があると思われる。このため、科学技術の絡む問題について、研究 開発者や政策企画者から発信される情報を、市民に、平易に伝える人材の必要性が高まっている。そうした人材を育成するための大学 院レベルのコースがいくつか設けられ始めた。大学院の修士課程を中心とした正規の課程と、正規課程外のものとがある。(1)大学院レ ベルを中心にしている、(2)開講趣旨などの中に、科学技術、安全安心、リスク、あるいはそれと類似した用語を含む、(3)開講趣旨な どの中に、報道、伝達、ジャーナリズム、コミュニケーション、あるいはそれと類似した用語を含む--の3つの条件を満たす事例とし て、北海道大学の「科学コミュニケーション講座」、北海道大学のCoSTEP、東京大学の「安全・安心な社会を実現する科学技術人材養 成」プロジェクト、早稲田大学のMAJESTyなどがある。これらを、課程型と課程外型、新規人材教育型とリフレッシュ教育型、座学中心 型と実習中心型と総合型--などに分類することができる。講義内容を、その性質などにより、[A]記述対象事物に関するもの、[B]記 述技法に関するもの、[C]背景に関するもの--に分けることが可能である。東京大学のプロジェクトでは、現役のジャーナリスト向け のセミナーと、ジャーナリスト志望者向けコースとが設けられている。前者では[A]が大部分を、後者では[B]が大部分を占めている。

Title: One Speculation about Cultivation of Talented Persons who Communicates Science & Technology Related Information which might Affect the Society Materially

Abstract:The necessity for the talented people who tell a citizen plainly the information disseminated by a research- and-development person and the policy designer about the problem in which technology is involved is increasing. Some courses of the graduate school level satisfying 3 conditions in the following for raising such talented people had come into existence. The 3 conditions are : (1) centering on the graduate school level ; (2) including technology, safe peace of mind, risk, or similar terms in the opening message ; (3) including reporting, transfering, journalism, communication or similar terms in the opening message. As an example with which three conditions are filled, there are the "the science communication course" of Hokkaido University, CoSTEP of Hokkaido University, the "technology talented-people training which realizes safe and safe society" project of the University of Tokyo, MAJESTy of Waseda University, etc. It is possible to divide the contents of a lecture with the character into 3 classes. [A] the lecture about objects to be described, [B] the lecture about description technique, [C] the lecture about a background. In the project of the University of Tokyo, the seminar for active journalists and the course for journalist wish persons are prepared. In the former, contents about [A] share most part. On the other hand, in the latter, contents about [B] share most part.

PDF (English)